Debatteren

Debattip: durf te spreken in soundbites

DEEL DIT ARTIKEL VIA:

Durf te spreken in soundbites

De kracht van de soundbite is dat het een complexe boodschap in één kort statement kan overbrengen. Kies je woorden zorgvuldig. Dan kun je ervoor zorgen dat: 1) je jouw boodschap in het juiste frame zet, 2) een ingewikkeld verhaal overdraagbaar wordt, 3) je boodschap veel meer mensen bereikt dan je dacht. Hoe zit dat precies? Dat leggen we in dit artikel uit, zodat ook jij kunt leren om te spreken in soundbites.

Doel van een debat

We beginnen bij het debat. Er zijn verschillende debatten en we focussen in dit artikel op verkiezingsdebatten. Een debat is een discussie met regels die tot doel heeft de derde partij te overtuigen. Dat doe je door je standpunten duidelijk over te brengen, het verschil met andere partijen te duiden en vooral door zo concreet mogelijk je belangrijkste punt in het debat te maken. Het belangrijkste doel voor de kijker is om meer duidelijkheid te krijgen. Het doel van de deelnemende politicus is om zoveel mogelijk mensen te overtuigen op hem te stemmen. Alle organisatoren van debatten moeten dit goed voor ogen houden.

Bijna geen tijd voor nuance

Debatten in Nederland worden door de opkomst van nieuwe partijen met veel deelnemers gehouden. Dat betekent dat de beschikbare tijd verdeeld moet worden over soms 8 of meer partijen. Omdat verkiezingsdebatten meestal in een radio- of televisie-uitzending plaatsvinden, is er tegelijkertijd ook beperkte tijd om het debat te voeren. Daarom is het goed om in een verkiezingsdebat in korte en krachtige zinnen jezelf af te zetten tegen andere partijen, kritische vragen te stellen en af te sluiten met een mooie oneliner. Juist in een verkiezingsdebat is er beperkte of geen ruimte voor de nuance of minuten-durende monologen. Dit geldt zeker anno 2020 waarin mensen steeds meer gewend zijn geraakt om in korte tijd veel informatie tot zich te nemen en te filteren. Dit resulteert in snellere debatten waarin kortere zinnen worden gemaakt.

Werken aan je eigen korte en krachtige statements?

Start dan met de vijf 5 gratis overtuigtips van het Nederlands Debat Instituut en ontvang video’s met de meest praktische handvatten uit onze trainingen.

Voorbeeld van krachtig betogen: Wiegel

Om de kracht van de soundbite te onderschrijven allereerst een voorbeeld uit de oude doos. Het is er een van VVD leider Wiegel in de jaren ’70.

Voorbeelden te over uit de politiek van vandaag

Dat is de kracht van een lijsttrekker anno 2020: in een halve minuut kunnen uitleggen waar je zelf voor staat, waar de andere partij – volgens jou – de mist in gaat en dit samenvatten in een begrijpelijke en stevige oneliner.

Dus wat is nu de kracht van spreken in soundbites?

Dus ergernissen over soundbites en oneliners zijn niet altijd terecht. Sterker: wil je krachtig overkomen en de twijfelende kijker overtuigen dan moet je in de schaarse tijd die je krijgt, uitleggen waarom jouw partij Nederland een beetje beter maakt. Lange zinnen en nuances zijn daarbij taboe. En de kniesoor die wanhoopt dat de politiek dan verwordt tot een uitwisseling van oneliners nodigen we graag uit tot het bijwonen van een vergadering in de Tweede Kamer of in de Statenzaal van de provincie. Deze – meestal slecht bezochte – vergaderingen duren vaak lang, kennen veel herhaling van zetten en bieden ruime mogelijkheden voor nuanceringen. Politiek is niet zwart-wit maar in een verkiezingsdebat moet je het verschil maken.

BETER LEREN PRESENTEREN

Kan met één van onze trainingen

Wij willen je graag helpen om een goede spreker te worden en gesprekken in jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen. Onze trainers zijn bevlogen professionals die dagelijks bezig zijn met de uitdagingen waar jij voor staat.

DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN DOOR:

Nick Schoemaker
20 maart 2020

GERELATEERDE ARTIKELEN

Framing wordt gebruikt door de politiek, bedrijven en bij organisaties met een ideële doelstelling. Wat is framing precies en hoe kun je het zelf inzetten?...

MEEST BEKEKEN VIDEO’S



X