Drie succesvolle manieren om je presentatie te starten
Het meest spannende en misschien ook meest moeilijke onderdeel van een presentatie is de opening. Je hoort de stilte, ziet alle ogen die op jou gericht zijn en voelt de spanning. Het is dan ook verleidelijk om de lat voor jezelf niet al te hoog te leggen aan het begin van je betoog. Eerst maar eens even rustig in je verhaal komen. Helaas kun je je dat als spreker niet veroorloven. Als je geen vliegende start maakt met je betoog is de kans groot dat mensen al zijn afgehaakt wanneer je, inmiddels ontspannen en op dreef, bij jouw belangrijkste boodschap komt. Hieronder lees je drie tips voor een vliegende start van jouw presentatie.
Captatio benevolentiae
De eerste taak van iedere spreker is om de welwillende aandacht van zijn publiek te krijgen. In de klassieke retorica wordt dit beschreven als de ‘captatio benevolentiae’. In essentie komt het er op neer dat je op een positieve manier de aandacht van je publiek moet zien te winnen. Het feit dat iedereen op een stoel zit, zijn mond houdt en jouw richting op kijkt wil namelijk nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk naar je luisteren. Denk maar eens aan al die keren dat jij zelf in een zaal zit waar presentaties worden gegeven. Ben jij daar altijd met je volle aandacht bij? Kortom, aan jou als spreker de taak om je publiek bij de les te krijgen!
De eerste succesvolle manier om dat te doen is door je publiek een vraag te stellen. Kijk maar eens naar het voorbeeld in deze video:
Een vraag doet wonderen
De spreker vraagt aan de zaal of zij van zichzelf weten wat hen bijzonder maakt. De kracht van deze vraag is dat het een vraag is die iedereen interesseert omdat iedereen zichzelf die vraag wel eens stelt. Door een goede vraag te stellen maak je je publiek direct nieuwsgierig. Tegelijkertijd betrek je je publiek bij je betoog in plaats van dat je vanaf de start begint te zenden. Wel is het belangrijk dat je een pakkende, relevante of verrassende vraag stelt en dat het een vraag is die verband houdt met de centrale boodschap die je gaat vertellen. Als je de strategie van het stellen van een vraag wil gaan inzetten is het dus belangrijk dat je heel goed nadenkt over wat de beste vraag is die aan de ene kant de aandacht trekt en tegelijkertijd de ideale kapstok is voor jouw verhaal.
Leer van Jamie Oliver
De tweede strategie om je publiek direct op het puntje van hun stoel te krijgen is door direct aan de start van jouw verhaal de urgentie ervan duidelijk te maken. Zie hier hoe Jamie Oliver dit doet aan de start van zijn TEDTalk:
“Gedurende dit verhaal van 18 minuten zullen 4 Amerikanen sterven als gevolg van het eten dat zij eten”. Dat is een binnenkomer! Diegenen die voorafgaand aan het verhaal zich positief verheugd hadden op een leuk en inspirerend verhaal over gezond eten realiseren zich nu in één keer dat ze eigenlijk gaan luisteren naar een verhaal over het redden van levens. Het verhaal van Oliver is in plaats van vooral leuk, belangrijk en urgent geworden. Deze techniek kun jij ook toepassen bij jouw presentatie. Wat is het belangrijkste nieuws dat jij je publiek wil vertellen? En waarom is dat voor hun relevant? Vat dit samen in een krachtige zin die je direct bij de start van je presentatie op tafel legt. “In de komende 10 minuten ga ik u de belangrijkste succesfactor uitleggen van online marketing” of “De meeste mensen die vaak stress ervaren, ervaren deze stress omdat zij zichzelf nooit een belangrijke vraag stellen. Ik ga u vertellen wat die vraag is en wat het antwoord zou moeten zijn”.
Anekdotes
De laatste strategie is door te starten met een persoonlijke anekdote. Een kort verhaaltje. Mensen zijn gek op verhalen en een korte anekdote uit jouw eigen leven creëert direct een persoonlijke band tussen jou en je publiek. Zie hier een voorbeeld:
Een korte anekdote over de kinderjaren van de spreekster. Ook hier is het natuurlijk wel belangrijk dat deze anekdote een goed vertrekpunt geeft voor de boodschap die je aan je publiek wil vertellen. Of die legitimeert waarom nu juist jij deze presentatie mag geven. Of die direct laat zien hoe gepassioneerd jij bent over het onderwerp waarover je spreekt. Je zou bijvoorbeeld kunnen starten met “Ik kan mij nog heel goed herinneren wanneer ik voor het eerst besefte dat ik een passie had voor architectuur”. Gevolgd door een mooie anekdote uit je jeugd. Je kan ook een anekdote vertellen uit jouw praktijk als professional die symbool staat voor het vraagstuk dat je wil gaan behandelen.
Alles draait om je publiek
Het kan niet anders dan dat je één van deze strategieën kunt gebruiken voor jouw eerstvolgende presentatie. Werk de strategie wel goed uit. Een anekdote van 15 seconde is geen anekdote. En als je een vraag aan je publiek stelt moet je hem ook echt stellen en een stilte laten vallen. En als je urgentie wil creëren dan moet je niet zozeer iets vertellen dat jij belangrijk vindt maar iets dat je publiek belangrijk vindt! Alles draait om degenen die naar jouw verhaal luisteren.
Succes!
Wil jij jezelf verder ontwikkelen als spreker?
Spreek jij regelmatig voor groepen of moet je binnenkort juist voor het eerst een presentatie geven? Wil je concrete handvatten aangereikt krijgen die je direct kunt toepassen en waar je ook mee oefent? Of wil je meer weten over andere mogelijkheden om te verder te ontwikkelen als professional op het gebied van argumenteren, beïnvloeden of vergaderen? Kijk dan eens naar ons trainingsaanbod.