Overtuigen

Overtuigen met de perfecte metafoor

overtuigen met de perfecte metafoor

Overtuigen met de perfecte metafoor

Wanneer we mensen proberen te overtuigen om anders te denken of om hun gedrag aan te passen, verdiepen we ons in hun wensen en behoeften. Vervolgens gebruiken we argumenten die hierbij aansluiten. Dit kan zeer effectief zijn, maar in veel gevallen is het overtuigender om in te spelen op de emoties van jouw publiek. In dit artikel vertellen we hoe jij kunt overtuigen met de perfecte metafoor.

Slimme trucs om anderen te overtuigen?

Wil jij snel wat praktische tips ontvangen om je overtuigingskracht te vergroten? Schrijf je in voor onze 5 gratis overtuigtips. 5 dagen lang ontvang je video’s met de meest praktische tips uit onze trainingen. Ga direct aan de slag en schrijf je hieronder in.

De kracht van de perfecte metafoor

De metafoor is een van de krachtigste stijlfiguren in het arsenaal van de spreker. Metaforen zijn er in veel varianten, maar in de kern komt het neer op figuurlijk taalgebruik waarbij gebruik wordt gemaakt van vergelijkingen. De kracht van metaforen tijdens presentaties is dat ze het publiek helpen een verbinding te maken tussen een nieuw concept en iets wat ze al kennen.

Overtuigen met vergelijkingen

Zo kan de directeur, die tijdens een strategiesessie de medewerkers wil motiveren om meer samen te werken, de voordelen van samenwerken noemen (synergie, efficiëntie en kostenreductie). Maar hij kan dit ook duidelijk maken door middel van een metafoor geïnspireerd op de natuur:

Een zwerm vogels vliegt gezamenlijk richting een bepaalde bestemming. Op die manier bereiken ze doelen die ze individueel niet zouden behalen. Door samen te vliegen beschermen ze zich tegen gevaren van buitenaf, helpen ze elkaar in de juiste richting te vliegen en dragen de individuele inspanningen per vogel bij aan het succes van de zwerm.

Overtuigen met beeldspraak op de werkvloer

Deze metafoor is ook krachtig omdat hij op meerdere manieren uit te leggen valt. Omdat de meeste organisaties opereren in een steeds veranderende omgeving, is flexibiliteit van groot belang. Ondanks het feit dat een zwerm uit een grote groep vogels bestaat is hij zeer wendbaar en veranderen de vogels makkelijk van richting terwijl alle ‘snavels dezelfde kant op staan’.

Hoe bedenk je de perfecte metafoor?

Het vinden van een goede metafoor kan nog wel een uitdaging zijn. Soms kunnen metaforen namelijk als achterhaald of als cliché worden ervaren. Hoe kies je dan een goede metafoor? Nancy Duarte adviseert in haar artikel Finding the right metaphor for your presentation op Harvard Business Review om dit niet in je eentje te doen, maar door samen met je collega’s te brainstormen. Zo kun je beginnen met het bedenken van clichévergelijkingen om uiteindelijk op een origineel beeld te komen.

Opwarmen voor je begint met overtuigen

Als je het gevoel hebt dat je vastloopt, begin dan met het noemen van willekeurige objecten en probeer een connectie tussen die objecten en jouw concept te maken. Deze eenvoudige oefening zal niet direct leiden tot dé perfecte metafoor, maar het is een goede manier om uw brein op te warmen.

Doorbreek jouw creatieve blokkades

Zodra je een aantal opties hebt ontwikkeld is het verleidelijk om te stoppen. De kunst is juist om op dat moment door te zetten en de creatieve blokkades te doorbreken. Zo kun je op terreinen komen die ogenschijnlijk niets met jouw concept te maken hebben, maar jouw boodschap wel kunnen verduidelijken en aantrekkelijker maken. Hoe ongewoner de metafoor, hoe beter deze in de geheugens van je publiek gegrift staat.

Categorieën om uit te brainstormen

Ter inspiratie voor jouw metaforen zijn er verschillende categorieën waar je uit kunt putten tijdens de brainstorm. Zo hebben we eerder het voorbeeld van de natuur (een zwerm vogels) als vergelijking genoemd. Andere veel gebruikte inspiratiebronnen om te overtuigen met de perfecte metafoor zijn:

  • Sport: met alleen maar spitsen win je de wedstrijd niet (pleidooi voor meer diversiteit);
  • Geneeskunde: het probleem verspreidt zich als een virus (om urgentie aan te geven);
  • Geschiedenis: ook de Titanic kon onmogelijk zinken (niets is onmogelijk).

Meer weten over metaforen? Lees hier het artikel van Nancy Duarte op Harvard Business Review. Ook tijdens onze trainingen Debatteren voor Professionals en Overtuigend presenteren komen metaforen en andere stijlfiguren uitgebreid aan bod.

Gerelateerde berichten