Profileren

Krijg meer aandacht voor je verhaal

vergroot je charisma

Vergroot je charisma

Voor we naar de praktijk gaan, moeten we eerst charisma definiëren. Want dat charisma belangrijk is om overtuigend te communiceren, dat weet bijna iedereen. Wanneer ik de basisbeginselen van de retorica uitleg tijdens een training en cursisten vraag wat iemand nu eigenlijk overtuigend maakt, dan komt charisma vrijwel altijd naar voren als de “x-factor.” Maar er is vrijwel niemand die met een klinkende definitie op de proppen kan komen. Gelukkig is er hulp in de vorm van een nieuw boek. Vergroot je charisma van Petra Stienen en Maximiliaan Winkelhuis. Zij laten zien hoe je werkt aan het vergroten van je charisma. En die aanpak in het boek hangt samen met hun visie op charisma.

“Charisma bevat de volgende ingrediënten: authenticiteit, missie & visie, wij-gevoel, taal & stem en lichaamstaal. Maar daarnaast zijn er ook vijf innerlijke stemmen van charisma. De spelende, rebelse, lichamelijke, sensuele en invoelende stem.”

Charisma & ethos

We hebben hiermee nog geen pakkende werkdefinitie, maar dat kan ook bijna niet met een concept zoals charisma. Het bestaat namelijk uit een complex van eigenschappen en gedrag. Het is dus deels waar dat sommige mensen gewoon heel charismatisch zijn. Tegelijkertijd laten Winkelhuis en Stienen ons zien dat je wel degelijk kunt werken aan het vergroten van je charisma. In de tekst hieronder licht ik enkele technieken uit. Het zijn handvatten die je helpen om je overtuigingskracht te vergroten door te werken ethos, het middel van overtuiging dat gaat over jouw persoonlijke overtuigingskracht.

Concrete overtuigtips in je mailbox?

Meld je dan aan voor de vijf gratis overtuigtips van het Nederlands Debat Instituut. Daarmee kun je direct aan de slag om je eigen overtuigingskracht te vergroten.

Leren van Great British Ladies en de Amsterdamse burgermeester

Charisma gaat dus voor een groot deel over autoriteit. Dat betekent overigens niet dat je je als spreker autoritair moet opstellen. In de context van de kunst van het overtuigen gaat het begrip autoriteit veel verder. Je kunt namelijk je ethos ook sterk vergroten door zelfspot te laten zien. Een andere manier is om dit te doen is om het wij-gevoel te versterken. Dat doe je door aansluiting te zoeken bij je publiek; door expliciet of impliciet duidelijk te maken dat jij tot dezelfde in-group behoort. Ik leg het verder uit in deze video.

Charisma op commando

En dan nog een laatste tip. Hoewel het behoorlijk “Amerikaans” is, kan ik je zeker het YouTube-kanaal Charisma on Command aanraden. Wellicht dat niet alle tips je aan staan. Maar de jongeman achter dit kanaal maakt leuke en oprechte video’s met praktische tips. Ik ben zelf altijd erg onder de indruk van zijn vermogen om zo vloeiend een coherent verhaal op beeld te krijgen. Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

Gerelateerde berichten