Winnende debattips

Overtuig met de juiste status

DEEL DIT ARTIKEL VIA:

Serie winnende debattips: Overtuig met de juiste status

Waarom trekken sommige mensen direct de aandacht als ze ergens binnenkomen en vallen anderen na een uur nog niet op? Dit heeft te maken met de hoge of lage status van hun houding. Bij elke presentatie zou je je hiervan bewust moeten zijn. In dit artikel lees je hoe je kunt overtuigen met de juiste status.

Status heeft niets te maken met je opleiding of beroep

Het idee van de hoge en lage status komt uit de psychologie; status is daar de positie die iemand wordt toegekend. Je kunt echter ook een status aannemen; daarmee wordt veel gewerkt in de theaterwereld. Bij een lage status neem je een wat onderdanige positie in. Die manifesteert zich door weinig oogcontact en een zacht stemgebruik met weinig volume.

Goed variëren met je stem is belangrijk om de aandacht vast te houden.

Slimme overtuigtips direct in de praktijk toepassen

Hoe gaat het overtuigen je af? Heb jij voldoende zelfvertrouwen? Leer snel je overtuigingskracht vergroten en meld je aan voor de 5 gratis overtuigtips. Ontvang 5 video’s met praktische handvatten afkomstig uit onze trainingen.

Kenmerken van een hoge of lage status

Bij een lage status zijn er zijn nauwelijks gebaren die het verhaal ondersteunen en uit de lichaamstaal spreekt weinig vertrouwen. Dit komt doorgaans doordat degene met een lage status zich bij presentaties, debatten en vergaderingen het veiligst voelt achter een tafel of katheder en zich daar min of meer verschuilt. Dit staat in groot contrast met degene die een hoge status aanneemt. Dit is iemand die graag spreekt, met een krachtige stem, veel en duidelijk oogcontact met het publiek, een open en krachtige lichaamshouding en gebaren die het verhaal ondersteunen. Meer lezen over het hebben van charisma? Bekijk het artikel 3 manieren om je charisma te vergroten hier.

Stemhoogte en status

Goed variëren met je stem is belangrijk om de aandacht vast te houden. Als je een rustige spreker bent, ben je eerder geneigd op dezelfde lage toonhoogte te spreken. Als je een levendige spreker bent, spreek je waarschijnlijk met een hogere stem. Houd als oefening eens een kort deel van je betoog met hoge stem en een kort deel met een lage stem. Spreek de zin ‘Dit is echt waar!’ eens met een hoge en met een lage stemhoogte uit. Wat is het effect? Hoe wordt deze zin het meest overtuigend uitgesproken?

Laat jouw status zien door middel van je outfit. In de onderstaande video vertelt Maitrie Misier hoe jij impact maakt door middel van je outfit.

Neem een hoge status aan

Natuurlijk wil iedereen vooral zichzelf kunnen blijven. Maar welke kant van jezelf wil je laten zien? Besef dat je ervoor kunt kiezen een hoge status aan te nemen. Het gaat er niet om dat je een rol speelt, maar dat je je bewust bent van het effect van je gedrag op je omgeving. Die omgeving kan de vergaderkamer zijn, maar ook het parlement. Een politicus met een hoge status valt meer op dan iemand die een lage status laat zien. Dat heeft direct gevolgen voor de overtuigingskracht. Alom geprezen sprekers zoals Barack Obama, Bill Clinton en Tony Blair hebben een hoge status, en dat komt niet alleen door hun sociale status en aanzien. Het gaat ook over de manier waarop ze een kamer binnenkomen of het podium betreden.

Overtuig met de juiste status in een debat

Breng meer rust aan in je betoog en spreek met een bewuste lagere stem. Zorg dat mensen zien dat jij een hoge status hebt en overtuig daarmee je publiek. Wil je nu meer van dit soort artikelen lezen? In de serie ‘Winnende debattips‘ vind je artikelen die iedereen die weleens discussies voert inspireert. Deze serie ‘Winnende debattips‘ is gebaseerd op het boek ‘Debatteren om te winnen’ van o.a. directeur Roderik van Grieken. Meer informatie over het boek vind je hier.

EEN KRACHTIGE INDRUK ACHTER LATEN?

Ontdek het in de training Debatteren voor professionals

Hoe kom jij over in een debat? Welke status neem je aan? Of krijg je de juiste status maar niet onder de knie? In de tweedaagse training Debatteren voor professionals leer jij o.a. waar jouw kracht ligt op het gebied van overtuigen en wat je kunt doen om je publiek wel naar je te laten luisteren.

DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN DOOR:

Vivianne van Zessen
29 april 2020

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEEST BEKEKEN VIDEO’S



X