Presenteren

Hoe bereid je een goede kerst- of nieuwjaarstoespraak voor?

queen Elizabeth

Hoe bereid je een goede kerst- of nieuwjaarstoespraak voor?

Juist nu wij door de nieuwe lockdown rond de jaarwisseling bijna niet fysiek bij elkaar kunnen komen is het heel belangrijk om toch een gevoel van samenzijn te creëren. Een (online) toespraak voor je collega’s, familie of vrienden kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Maar hoe bereid je zo’n toespraak goed voor?

Voel de sfeer aan

De eerste stap op weg naar een goede kerst- of nieuwjaarsspeech is het nadenken over de sfeer die je wil overbrengen met je verhaal. Wordt het een serieuze terugblik of een luchtig verhaal met wat grappige anekdotes? Beeld je de setting in waar je gaat spreken. Wat is de gemoedstoestand van je publiek? Waar hebben ze behoefte aan? En wat is passend voor de gelegenheid? Denk vanuit het perspectief van je publiek. Het is belangrijk om je daar goed in in te leven omdat je natuurlijk wil dat je verhaal aanslaat bij je toehoorders. Een bloedserieus inhoudelijk verhaal bij een vrolijke kerstborrel kan de plank misslaan. Net zoals een grappig verhaal verkeerd kan landen bij een publiek dat behoefte heeft aan steun. Denk er dus goed over na!

Versterk jouw overtuigingskracht met de training
Overtuigend presenteren

Zelfs de grootste sprekers voelen spanning voordat ze het podium op gaan. Tijdens de presentatietraining ‘Overtuigend presenteren’ werk je in 10 stappen aan jouw overtuigingskracht en leer je verschillende presentatietechnieken.

Wat is je belangrijkste boodschap?

Een kerst- of nieuwjaarsspeech moet niet te lang duren. Vijf minuten lijkt mij het maximum. Mensen zijn bij elkaar gekomen voor een ontspannen bijeenkomst. Ook als het online is, is het vooral bedoeld als een ontspannen afsluiting of start van het jaar. Het is belangrijk dat je in je voorbereiding goed nadenkt over wat je belangrijkste boodschap is. Wat is de essentie van wat je gaat vertellen? Wat moeten mensen onthouden? Veel speeches zijn minder effectief omdat de spreker teveel wil zeggen waardoor niets beklijft. De kunst is om maar weinig te zeggen maar datgene dat je zegt goed te zeggen!

Deel gevoel in plaats van feiten

En pas als de sfeer en de kernboodschap bepaald is begint het echte werk. Het vertalen van sfeer en boodschap naar een mooi verhaal dat impact maakt. Hoe laat je bijvoorbeeld landen dat je organisatie een succesvol jaar heeft gehad? Je kunt vertellen over het winstpercentage dat met 3% gestegen is of over het feit dat er twee nieuwe vestigingen geopend zijn en dat jullie inmiddels ook in drie nieuwe landen actief zijn. Allemaal prachtige prestaties maar de vraag is of je collega’s daar onder de kerstboom warm van worden. Misschien is het beter om aan de hand van twee of drie concrete voorbeelden die over je collega’s gaan duidelijk te maken hoe de onderlinge samenwerking de onmiskenbare driver is geweest van het succes van de organisatie! Laat je publiek voelen hoe belangrijk zij zijn geweest. De zoektocht naar de beste voorbeelden en vervolgens het uitwerken van hoe je ze gaat vertellen zou 80% van de voorbereiding van je speech moeten zijn. Zijn ze herkenbaar? Raken ze de juiste snaar? Illustreren ze je kernboodschap? Het is deze zoektocht die het succes van je speech bepaalt. Want als je de juiste voorbeelden goed weet uit te werken dan laat je zien dat je dicht bij je publiek staat en gevoel hebt voor wat hun drijft. En dat is precies waar behoefte aan is zo rond de jaarwisseling.

Veel succes met de voorbereiding en fijne feestdagen!

Versterk jouw overtuigingskracht met de training
Overtuigend presenteren

Zelfs de grootste sprekers voelen spanning voordat ze het podium op gaan. Tijdens de presentatietraining ‘Overtuigend presenteren’ werk je in 10 stappen aan jouw overtuigingskracht en leer je verschillende presentatietechnieken.

Gerelateerde berichten