Beïnvloeden

3 manieren om je charisma en overtuigingskracht te vergroten

Charisma en overtuigingskracht vergroten

3 manieren om je charisma en overtuigingskracht te vergroten

Charisma, authenticiteit, uitstraling en allemaal verschillende woorden die eigenlijk hetzelfde omschrijven, namelijk overtuigingskracht. Maar hoe word je nu zo’n spreker met uitstraling? Wat kan jij doen om je charisma, overtuigingskracht te vergroten? In dit artikel reiken we je 3 communicatietechnieken aan die je helpen om je charisma te aan te wakkeren.

Assertief managen in 6 dagen?

Wil jij je assertiviteit vergroten? En ontdekken wat jouw persoonlijke leiderschapsstijl is en deze slim leren inzetten? Ontdek dan waarom de Leergang assertief managen iets voor jou is en download vrijblijvend de brochure.

Tip 1: Charismatisch spreken door presentatietechnieken in te zetten

In de training ‘Overtuigend presenteren’ vragen we cursisten: wat maakt nu een spreker een overtuigende spreker? Vaak valt dan het woord charisma, maar wat is dan charisma? Charisma kan je al snel creëren dor wat presentatietechnieken in te zetten. Een stevige handdruk kan al direct een stempel drukken. Dit is de manier om te laten zien dat jij er mag zijn. Denk erom je hoeft niet iemand zijn hand fijn te knijpen om indruk te maken. Zolang je maar niet het welbekende ‘slappe handje’ geeft. Daar win je geen overtuigingskracht mee.

Laat een zelfverzekerde indruk achter en vergroot je overtuigingskracht

Andere presentatietechnieken die je overtuigingskracht vergroten zijn rechtop staan en oogcontact maken met je publiek. Dit wekt een zelfverzekerde indruk en maakt je ook toegankelijk voor je publiek. Een houding die laat zien dat je er zin in hebt om er te zijn, in combinatie met een open blik, nemen anderen gelijk over. Voor je het weet heb jij die onvergetelijke indruk achtergelaten.

Wil jij al aan de slag met deze presentatietechnieken? Ontdek onze training Overtuigend presenteren. Tijdens deze training ga je actief aan de slag met het oefenen van jouw toekomstige presentatie, zodat je vol zelfvertrouwen de volgende keer je moment pakt.

Tip 2: Hoe zelfspot je charisma & overtuigingskracht kan vergroten

Zelfspot, een krachtig middel om je charisma te versterken. Door dit middel in te zetten stel je jezelf namelijk kwetsbaar op. En kwetsbaarheid maakt dat je meer toenaderbaar bent. Hoe moet je dit nu voor je zien? De voormalige Britse Prime Minister Theresa May weet dit prachtig toe te passen. Niet alleen met haar bekende ‘houterige’ dansje op ABBA’s Dancing Queen. Maar ook met ‘haar grap’ tijdens haar grote nederlaag nadat de voorzitter van het Lagerhuis zijn grote herverkiezingswinst kreeg. ‘At least someone got a landslide’, waren haar beroemde woorden.

Benieuwd naar dit fragment? Bekijk de voorbeelden in de video ‘Hoe word je een charismatische spreker?‘ hieronder.

Meer overtuigingskracht door oprechte bescheidenheid

Een ander goed voorbeeld van zelfspot is dat van actrice Oliva Colman. Zij heeft net een Oscar gewonnen en maakt een grapje over haar kinderen die wel of niet zitten te kijken. Door zelfspot toe te passen, laat ze zien dat ze authentiek is. Daarnaast is ze ook nog oprecht bescheiden en dat vergroot haar geloofwaardigheid. Die zelfspot en oprechte bescheidenheid vergoten je geloofwaardigheid en daarmee je overtuigingskracht.

Tip 3: Gebruik het insiders frame voor meer overtuigingskracht

Door gebruik te maken van een insiders frame laat je zien dat je op dezelfde manier denkt als je publiek en daarmee dezelfde achtergrond hebt. Dat schept een band met je publiek en maakt dat wat je daarna vertelt geloofwaardiger. Je overtuigingskracht groeit.

Een charismatisch voorbeeld: Eberhard van der Laan

Een goed voorbeeld van het insiders frame zie je bij oud-burgemeester Eberhard van der Laan, toen hij nog gewoon raadslid was. Bij een publiekdebat met inwoners, wordt hem verweten, ‘je verkoopt waanzin, dat is wat jullie politici altijd doen’. In een scherpe en authentieke reactie geeft hij aan dat hij het daar niet mee eens is. Op een andere reactie uit de zaal dat hij nog nooit bij een Amsterdammer op bezoek is geweest zegt hij. “Ach flikker op, ik woon in de baarsjes waar woon jij?”

Verbale communicatie inzetten om je overtuigingskracht te vergroten

Hij maakt met zijn verbale communicatie op twee manieren mooi gebruik van het insiders frame. Door zijn wat ruwe taalgebruik sluit hij aan bij de stereotype Amsterdammer die geen blad voor de mond neemt. Door te zeggen dat hij in de Baarsjes woont, sluit hij aan bij het beeld van de echte Amsterdammer. Voor iedereen buiten Amsterdam doet het allemaal wat overdreven en geforceerd aan, maar daarom is het ook een ‘insiders frame’.

Kortom hoe word je een charismatisch spreker:

  1. Simpele presentatietechnieken gebruiken.
  2. Zelfspot maakt je kwetsbaar en menselijk.
  3. Gebruik het insiders frame: sluit aan bij je publiek met taal en inhoud.

Gerelateerde berichten