Overtuigen

Krijg de welwillende aandacht

DEEL DIT ARTIKEL VIA:

Krijg de welwillende aandacht

Een oude stijldeugd in een toespraak of presentatie luidt: het welwillend stemmen van je toehoorder. De spreker moet uiteindelijk zijn gehoor voor zich winnen in de eerste minuten. De klassieke ‘captatio benevolentiae’, de inleiding die wordt gebruikt om het publiek gunstig te stemmen, lijkt misschien uit maar is springlevend. Zoals ook Obama weer bewees in Cairo. In dit artikel lees je hoe jij ook de welwillende aandacht krijgt.

Er zijn wel een aantal criteria waar de complimenten aan moeten voldoen: zo moet je wel eerlijk blijven.

Hoe krijg jij de aandacht van je publiek?

Krijg jij de welwillende aandacht bij jouw speech? Denk je van te voren al na over hoe je dat aanpakt. Met een paar simpele aanpassingen kan je al de aandacht van je publiek krijgen. Schrijf je in voor de 5 gratis overtuigtips en ontvang video’s met de meest praktische tips uit onze trainingen.

De welwillende aandacht die Obama ontving in Cairo

Tijdens zijn vooraf als zwaar en moeilijk getypeerde toespraak begint Barack Obama met het veelvuldig prijzen en complimenteren van zijn gehoor in een volgepakte zaal in het Egyptische Cairo. En hiermee wint hij direct de sympathie van zijn toehoorder zoals ook bleek bij inwoners uit Egypte die de toespraak op televisie volgden. De spreker zegt eigenlijk: ik ben geïnteresseerd en ik heb me verdiept in jouw achtergrond. Dit vergt natuurlijk wat onderzoek vooraf maar is in sommige gevallen zeker de moeite waard.

Hoe krijg je die welwillende aandacht?

Het welwillend stemmen van het publiek kan op verschillende manieren: via complimenten door het gehoor te roemen, via het noemen van een prijzenswaardige gebeurtenis in de geschiedenis van het land of organisatie waar gesproken wordt. Toch moet een spreker selectief zijn. Naar het effect van het geven van complimenten in toespraken is nog weinig concreet onderzoek gedaan en ook niet iedere rede of speech leent zich ervoor. De toespraak van Barack Obama leende zich bij uitstek voor de ‘captatio benevolentiae’. De Amerikaanse president wilde via de speech weer een brug slaan tussen de Verenigde Staten en de Arabische wereld en de moslims. Meer gelegenheden waar dit stijlfiguur gebruikt kan worden zijn: een afscheidstoespraak, een opening of ceremoniële gelegenheid en ook in sommige debatten kan het uiterst effectief overkomen om te beginnen met het roemen van de toehoorder: de kiezer.

Criteria waar complimenten aan moeten voldoen

Er zijn wel een aantal criteria waar de complimenten aan moeten voldoen: zo moet je wel eerlijk blijven. Het publiek loven terwijl je ze minacht, komt niet authentiek over. Evenals overdrijven: een spreker die tijdens een congres maar door blijft gaan over zijn eer en blijdschap om voor een groep te mogen staan, verliest zijn geloofwaardigheid. Tot slot is het ook belangrijk om al te grote clichés te vermijden. De zin: “het is een eer en genoegen om voor je te mogen spreken”, is zo uitgemolken dat de doorgewinterde toehoorder hier niet warm of koud van wordt. Dit soort zinnen kun je dus beter vermijden.

Het voorbeeld van het krijgen van de welwillende aandacht

Nog even terug naar het voorbeeld. In de toespraak van Barack Obama in juni 2009 is de complete aandachtstrekker dus een voorbeeld van het welwillend stemmen van het publiek: “I am honored to be in the timeless city of Cairo, and to be hosted by two remarkable institutions. For over a thousand years, Al-Azhar has stood as a beacon of Islamic learning, and for over a century, Cairo University has been a source of Egypt’s advancement. Together, you represent the harmony between tradition and progress. I am grateful for your hospitality, and the hospitality of the people of Egypt. I am also proud to carry with me the goodwill of the American people, and a greeting of peace from Muslim communities in my country: assalaamu alaykum.”|

PAK DE AANDACHT VAN HET PUBLIEK?

Ontdek de training Overtuigend presenteren

Hoe trek jij de aandacht van jouw publiek? Wie zit er precies in het publiek? En wat is jouw kernboodschap? Dit zijn vragen die wel samen met jou beantwoorden in de training Overtuigend presenteren. Ontwikkel jouw presentatietechnieken en neem jouw publiek mee in je verhaal.

DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN DOOR:

Vivianne van Zessen
11 maart 2020

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEEST BEKEKEN VIDEO’S



X