Presenteren

De Oscars 2020: Een statement maken

Statements Oscars 2020

De Oscars 2020: Statements off-stage sterker dan op het podium

Traditiegetrouw gebruiken mensen uit de filmindustrie de Golden Globes en Oscar-uitreikingen om zich uit te spreken over politieke en maatschappelijke zaken. Iedereen met een mening pakt haar of zijn podium om een statement te maken. Zo kennen we natuurlijk de speech van Meryl Streep tijdens de Golden Globes in 2017 waarin zij zich uitsprak tegen Donald Trump.

De geschiedenis van statements maken tijdens de Oscars

Een traditie van statements houden begon toen Marlon Brando zijn award voor beste acteur in ‘The Godfather’ niet op kwam halen. In plaats daarvan stuurde hij native American activist Sacheen Littlefeather. De reacties waren gemixt en om mogelijke controverse in de toekomst te voorkomen, heeft de Academy besloten dat je geen speech meer namens iemand anders mag houden.

Opvallende statements tijdens de Oscars 2020

Geen Oscars dus zonder statements. Hoe was dat tijdens de Oscars van 2020? Dit zijn de boodschappen die ons opvielen: Joaquin Phoenix legde nog eens uit hoe bijzonder het is dat films de stemlozen een stem geven. Om daarmee bijvoorbeeld de ongelijkheid op het gebied van ras, sekse, lhbti-rechten of dieren aan te kaarten. Een emotionele en oprechte speech, waarin hij ook nog een dankwoord sprak naar zijn overleden broer River Phoenix. Zo emotioneel, dat zijn mooie boodschap verloren ging in het gevecht om niet openlijk in tranen uit te breken.

De boodschap van eenheid en inclusiviteit

Rene Zellweger stipte aan dat als we naar onze helden kijken, doelend op Judy Garland, we worden herinnerd aan wie we zijn en willen zijn. Zij inspireren ons op het gebied van inclusiviteit. Een boodschap die aansluit op het principe van eenheid. Een tactiek die wij onze cursisten leren in de training ‘Bewust beïnvloeden’. Want hoe mooi is het om meer verbondenheid te creëren, door bijvoorbeeld na te streven wat een held(in) meegeeft. Juist die verbondenheid is vervolgens een handige tool om anderen positief te overtuigen van jouw plannen en ideeën.

De overtuigingskracht van Natalie Portman

Mooie statements werden er gemaakt met een goede inhoud. Maar kwam de boodschap op het podium wel krachtig over? Wat ons opviel is dat juist backstage de statements sterker waren dan on stage. Zo wist Natalie Portman de SExI-methode uitzonderlijk neer te zetten.

Statements maken met de SExI-methode

Natalie Portman staat erom bekend dat ze zich inzet voor de erkenning van het werk van vrouwen in de filmindustrie. Ook tijdens deze Oscars maakte ze een (stil) statement, door een cape te dragen met namen van vrouwelijke regisseurs. Ondanks tal van goede films zoals Hustlers, Little Women, The Farewell en Queen & Slim, allen gemaakt door vrouwelijk regisseurs, is er niet één vrouwelijk regisseur genomineerd.

Portman geeft inhoud vorm

Een duidelijke boodschap. Maar bij het Nederlands Debat Instituut weten we als geen ander dat het niet alleen om de inhoud gaat, maar juist ook om de vorm. Portman trekt op simpele wijze veel aandacht, zonder een woord te zeggen. Haar cape is hetgeen dat de aandacht opeist, omdat je deze in eerste instantie niet verwacht bij een frêle jurk met geborduurde details. Zorgvuldig is dit element gekozen, omdat een cape een kledingstuk is dat je als eerste associeert met superhelden en dus vaak met mannen. Dat de subtiele tekst – niet in hoofdletters op haar rug – juist in sierlijke letters aan de zijkant van de cape staat, laat nogmaals zien dat de namen van deze vrouwen geen ruimte krijgen op het podium. Een goed voorbeeld van State (‘laten zien’), de eerste stap in de SEXI-methode.

Meer weten over het impact maken met je outfit? Bekijk de video hier.

De subtiliteit van een statement

Eerder benoemden we al de subtiliteit van Portmans boodschap. Haar boodschap spreekt zo voor zich dat ze eigenlijk niet veel uitleg nodig heeft. Haar enige publieke verklaring is dan ook dat ze subtiel haar boodschap kenbaar wil maken. Oftewel stap 2, ‘Explain’ in het SEXI-model. Onderdeel van een krachtig statement maken, is het hebben van een boodschap die weinig uitleg nodig heeft.

Creëer bewustzijn bij je publiek door je boodschap te illustreren

Tot slot is Natalie Portman ook overtuigend in het laatste onderdeel van het SEXI-model; ‘Illustrate’. Naast dat ze de boodschap letterlijk illustreert, is haar voorbeeld letterlijk uitgebeeld op de plek waar ze haar statement maakt. Geen van de vrouwen is namelijk genomineerd. Haar statement creëert dus direct dat bewustzijn bij alle aanwezigen en de pers, omdat de boodschap direct voor hun neus plaatsvindt.

Weten hoe je zelf een krachtig statement maakt met weinig woorden? Bekijk dan onze video over de SEXI-methode.

De aandacht naar diegene met de krachtigste boodschap

Waar de winnaars van de avond bijzondere inhoud aandragen, gaat toch de meeste aandacht naar degene met de krachtigste boodschap. Voor zo’n boodschap hoef je dus niet in de spotlights worden gezet. Is jouw boodschap overtuigend genoeg? Dan kan je prima met subtiliteit je eigen podium pakken.

Presenteren in het Engels

Moet je binnenkort een presentatie houden in het Engels. Spannend! Zo spannend dat je de voorbereiding misschien zelfs wel uitstelt. Als jij deze twee dingen in je achterhoofd houdt, dan voel je je een stuk zekerder over je presentatie. Bekijk hier onze video ‘Presenteren in het Engels’.

Gerelateerde berichten