Beïnvloeden

3 communicatietechnieken: Overtuig jouw collega’s van jouw gelijk!

Jouw collega's overtuigen

Met deze 3 technieken overtuig je jouw collega’s

Je probeert al een paar weken om tijdens een vergadering je idee te pitchen. Je denkt dat je collega’s erg enthousiast zullen zijn als je communiceert wat je idee precies inhoudt. Maar tot nu toe lijken ze er niet zoveel van te willen wetenJe hebt al een aantal keer geprobeerd om het te opperen maar steeds als je halverwege bent, valt een collega je in de rede. Je idee kom maar niet goed over.

Wil je meer overtuigingskracht?

Ondertussen heb je zo ongeveer al je communicatietechnieken uit de kast gehaald en weet je echt niet meer wat je nog meer in kunt zetten om je overtuigingskracht te vergoten. Gooi niet gefrustreerd de handdoek in de ring maar doe je voordeel met deze drie beïnvloedingsstijlen die je kunnen helpen om je collega’s te overtuigen. 

Creëer meer eenheid binnen je team 

Doordat je steeds wordt onderbroken en gefrustreerd raakt, voelt het misschien alsof je alleen staat tegenover de rest van je collega’s. Dit gaat je niet verder helpen. Probeer je gevoel te parkeren en ga op zoek naar een sfeer van eenheid. Deze slimme beïnvloedingsstijl versterkt jouw overtuigingskracht op het moment dat het nodig is. Want, als je collega’s het gevoel hebben dat iedereen het een goed idee vindt, zullen zij ook eerder geneigd zijn om positief tegenover het idee te staan. Zeker als ze denken dat jullie hier als team belang bij hebben. Maar, hoe creëer je nou zo’n sfeer?  

Deze beïnvloedingsstijl in de praktijk

Stel: je idee is om jullie wekelijkse teamoverleg van dinsdagochtend naar maandagochtend te verplaatsen. Je weet je team het fijn vindt om even bij elkaar te komen, maar dat ze eigenlijk geen tijd hebben om lang te vergaderen. Je kunt dan zeggen: “Mijn voorstel is om de vergadering te verplaatsen naar maandagochtend. We komen dan allemaal met hernieuwde energie naar kantoor. Die kunnen we gebruiken om kort maar krachtig te vergaderen en gezamenlijk een mooie start te maken voor de rest van de week.” Op deze manier speel je in op een positieve groepsdynamiek waar mensen zich graag in zien. Oftewel je maakt gebruik van de beïnvloedingsstijl eenheid. Als iemand nu nog negatief op reageert zal zij/hij als de sfeerbederver worden gezien en niet jij met je voorgestelde verandering. 

Voorspelbaar gedrag inzetten als slimme communicatietechniek

Wat je ook kunt proberen is je collega’s aanspreken op hun gedrag uit het verleden. Dat heeft alles te maken met de communicatietechniek van consistentie en commitment. Wij mensen houden namelijk van voorspelbaar gedrag. Denk maar aan het feit dat je je koffie waarschijnlijk elke dag hetzelfde drinkt. Dat hoeft niet maar dat vinden wij prettig. Andersom vind je het van andere mensen ook fijn als ze voorspelbaar gedrag laten zien.  

Meer overtuigingskracht door consistentie en commitment 

In het geval van de maandagochtendvergadering kun je dit handig inzetten door iemand persoonlijk aan te spreken. Bijvoorbeeld: “Stefan, jij gaf de vorige keer aan dat je op dinsdag al te veel overleggen hebt staan. Vind jij het ook een goed idee om het teamoverleg naar maandag te verplaatsen?” Stefan moet nu wel een hele goede reden hebben om het niet een goed idee te vinden. Het voelt anders namelijk alsof hij zijn eigen argument onderuit haalt en dat willen de meeste mensen voorkomen. En als je Stefan al hebt overtuigd is de kans dat je overtuigingskracht bij de rest van het team ook een stuk is vergroot. Hun enthousiasme is onbewust groter geworden en jij hebt slechts slim gebruik gemaakt van de techniek consistentie.

Beïnvloed collega’s met de beïnvloedingsstijl wederkerigheid  

Een laatste mogelijke beïnvloedingsstijl die je kunt gebruiken is die van wederkerigheid. Vanuit de psychologie weten we dat mensen meer geneigd zijn om iets voor iemand te doen als iemand anders eerst ook iets voor hen heeft gedaan. Dat komt omdat je zo blij bent met dat iemand iets voor jou doet dat je ook graag iets terug wilt doen. Daarnaast hebben we als mensen ook een soort neiging om quitte te willen staan. Als iemand de vorige keer voor de lunch heeft betaald, voel jij je toch een beetje bezwaard om dat de keer erna niet te doen.  

De kracht van overtuigen in je vergadering

Tijdens de vergadering kun je wederkerigheid inzetten om je overtuigingskracht te vergrotenBelangrijk hierbij is je gevoel voor timing. Je kunt bijvoorbeeld een moment afwachten waarop er iets moet gebeuren en niemand zijn/haar hand op steekt. Grijp je kans en geef aan dat jij wel bereid bent om de taak op je te nemen. Benadruk dat je erg druk bent maar graag tijd vrij maakt om collega X te helpenDoor dit te benadrukken creëer je nog net iets meer goodwill bij je collega’s dan wanneer je dit niet zou doen 

 De beïnvloedingstruc die je direct kunt toepassen

Twee of drie onderwerpen later in de vergadering kom jij met je voorstel. Doordat je collega’s nog vers in het geheugen hebben staan dat jij tijd vrij wilde maken om hen te helpen, zullen ze het gevoel hebben ook iets terug te willen doen voor jou. Jouw collega’s gaan daarom sneller akkoord met je idee om de vergadering naar maandag te verplaatsen. Een handige beïnvloedingstruc om je collega’s te overtuigen van jouw idee.

Nog meer communicatietechnieken om je overtuigingskracht te vergroten?

Wil je nog meer tips op het gebied van communicatietechnieken om anderen te overtuigen? Bekijk dan onze afspeellijst over de 7 principes van beïnvloedenSucces met het toepassen van deze beïnvloedingsstijlen om je overtuigingskracht te vergoten! 

Gerelateerde berichten