Hoe creëer je meer interactie voor, tijdens en na je event?
Hoe zorg je voor zoveel mogelijk betrokkenheid van je publiek? Hoe haal je de meeste en relevante kennis op? Hoe maak je deelnemers van je bezoekers en hoe laat je een onvergetelijke indruk achter?
Vragen die een event organisator zich bij elk evenement weer afvraagt. Het Nederlandse Debat Instituut en Buzzmaster organiseerden begin september een Masterclass voor eventmanagers en andere geïnteresseerden.
Interactie vooraf het event
De avond voor het evenement hebben alle genodigden via het nieuwe 24hours platform van Buzzmaster een WhatsApp ontvangen met de laatste informatie over het evenement, en natuurlijk ook de (belangrijke) vraag of ze nog steeds van plan zijn om te komen! Door persoonlijke communicatie vlak voor het evenement via een kanaal dat de meeste mensen toch al dagelijks gebruiken, zorg je onmiddellijk voor engagement. Je brengt de no-show omlaag, deelt alvast belangrijke informatie en warmt de mensen op om naar je evenement te komen.
Wat hebben films en events met elkaar gemeen?
Dagvoorzitter en oprichter van BuzzMaster Rens de Jong trapt af met de Monomythe of the Hero’s Journey, en zeer toepasbaar op evenementen. Voor zijn studie Film & Televisiewetenschappen heeft Rens ontelbaar veel films gekeken en vandaag licht hij toe hoe een “heldenfilm” te vertalen is naar een evenement
De grove verhaallijn van klassieke heldenverhalen en films:
INTRODUCTIE: Opening film, een kijkje in het dagelijkse leven van de “soon to becoming hero”, kortom, introductie van de held.
CALL TO ACTION: “The magic letter”, een uitnodiging naar de held om in actie te komen, de wereld wacht op jou.
AVONTUUR: De held gaat op avontuur. Onderweg ontmoet hij medestanders, helpers in de strijd, maar ook vijanden, een held is immers pas een held als ie gevallen is! Iedere held heeft een mentor nodig, ook deze mag niet ontbreken. En, omdat de spanning anders ondraaglijk wordt, zijn er de lolbroeken en de sukkels zoals Jesus (kent u hem!?) uit de film The Big Lebowski.
MORAAL: Uiteindelijk wint onze held alle strijd, en komt hij (of zij!) weer terug naar de normale wereld. Maar, onze held heeft wel iets geleerd, door dit avontuur. En dat is de moraal van het verhaal.
Hoe kun je dit vertalen naar jouw evenement?
Eerst deze vraag: Wie is de held van je evenement? Het publiek. Het publiek wordt meestal in de (inhoudelijke) voorbereiding nauwelijks meegenomen. Je wilt het publiek, de genodigden, DE HELDEN!, overtuigen om naar je evenement te komen. Daar zijn magische uitnodigingen voor nodig, een opwarmer om ze mee te nemen naar de “magische wereld” van jouw evenement.
En dan het AVONTUUR.. Alleen “zenden” op een evenement is geen avontuur, dat weten we inmiddels allemaal gelukkig. We zoeken een persoonlijke connectie. Hoe kunnen we daarvoor zorgen? Op verschillende manieren. We gaan eerst het wij-gevoel in de zaal creëren.
Het publiek ontvangt een Whatsapp met de volgende opdracht: Kies een selfie of een andere foto die iets zegt over JOU en upload die naar het platform. Laat de foto aan je buurman of buurvrouw zien. Je buurman of buurvrouw gaat je nu een minuut lang vragen stellen (doorvragen) over die foto en jij geeft antwoord. Doel van dit spelletje: Elkaar leren kennen, de spanning eraf, het wijgevoel en de persoonlijk connectie!
Rens vraagt aan de zaal wie een mooi verhaal heeft gehoord en wie dat toe wil lichten. (De beste verhalen zitten in de zaal!) Een foto van een ongeorganiseerd avondje met vrienden gaf iemand het inzicht; hoe minder je organiseert en hoe meer je “laat gebeuren” des te mooier de ervaring en het verhaal. Daar zit wel wat in. Want waar lopen we vaak tegenaan bij de organisatie van een evenement? Tijdsdruk, een te vol programma, “ over” organiseren. In plaats van bang te zijn voor stiltes, voor saaiheid, laat ruimte over om dingen te laten gebeuren.
Een retorische vraag: In hoeveel gevallen gaan we nou echt het gevecht aan met onze helden (het publiek)? “Je hebt geen gelijk, we gaan je overtuigen”. Durven we dat?
Open de discussie: “Heeft u iets met dit thema?”, Wat kunt u hiermee en waarom”? Laat mensen aan het woord, laat ze dingen verwerken. Scheelt sprekers! 😉
Dan hebben we nog “de Jesus” nodig van The Big Lebowski. De grappige, gekke aspecten in een evenement. Wees ook hierin niet bang!
Als laatste: de moraal van het verhaal. Hoevaak laten we onze helden nadenken over wat ze geleerd hebben van ons evenement? Wat ze er van opgepikt hebben? Vraag ze dat actief! Dan beklijft je boodschap beter!
Een leuke vorm van interactie tijdens je evenement: Het Dilemma, ”Wisdom of the crowd”
In dit format wordt het publiek gevraagd om met buurman of buurvrouw kort te praten over een dilemma. Het dilemma dat vandaag via Whatsapp wordt geïntroduceerd is: Wat is de grootste moeilijkheid als het gaat om het creëren van interactie op je evenement? Praat erover met je buren, en tik het in.
Vervolgens roept Rens een “probleemeigenaar” naar voren. (On-voorbereid, des te leuker!)
De probleemeigenaar die naar voren is geroepen vertelt over een dilemma en mensen uit de zaal mogen uitsluitend vragen stellen in beginsel. Ook hierbij geldt: samen een dilemma bespreken en naar een oplossing zoeken zorgt voor een onwijs wijgevoel!
Debatteren, een slimme vorm van interactie
Debatteren is ook een vorm van interactie. Hoe doe je dat nou het beste, en hoe haal je het meeste uit een debat? Waar moet je rekening mee houden bij het organiseren van een debat?
Roderik van Grieken, oprichter van het Nederlandse Debat Instituut legt het uit.
De eerste stappen die je moet nemen:
1. Kies een goede locatie (waarbij interactie optimaal mogelijk is) De opstelling van de zaal is cruciaal! Hoe ga je met elkaar in gesprek? Hoe legt het publiek het beste contact met elkaar? Wat zijn de zichtlijnen? Hoe krijg je de spreker “in de zaal”? Gelijke hoogte zaal/ sprekers is hygiene voorwaarde 1.
2. Reserveer voldoende tijd voor interactie , hele programma, sprekers, pauze.
3. Spontane interactie moet je regisseren. Een goede spreker kost vaak veel geld, een organisatie is daardoor geneigd deze ook maximale spreektijd te geven, een fout die vaak gemaakt wordt!
Debatteren kan alleen met een goede stelling. Roderik geeft een voorbeeld van een slechte stelling:
“Onze organisatie moet innovatiever worden”.
of
“Innovatie: liever 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht”
Wat zijn de voorwaarden van goede stelling?
1. Het moet controversieel zijn
2. Het moet duidelijk zijn waar het over gaat
3. Het moet absoluut geformuleerd zijn
4. De stelling moet prikkelen , pijn doen, geen nuance bevatten
5. De stelling mag geen argumenten bevatten
Met deze tips en voorwaarden sluiten we de middag af met een debat en ontstaat er mooie (inter)actie in de zaal
We borrelden na in ons (nu nog) gevestigde kantoor in House of Watt en kijken terug op een leerzame, mooie dag. We hopen dat bovenstaande tips ook u verder helpt bij het organiseren van prachtige evenementen. Voor meer informatie over mogelijkheden voor interactie en betrokkenheid neem contact met ons op of met Buzzmaster.
Dit artikel is geschreven door Buzzmaster.