Wat doe je als mensen je niet laten uitpraten?
Je maakt het vast wel eens mee tijdens een vergadering. Je bent iets aan het vertellen of uitleggen en opeens breekt iemand in midden in jouw verhaal en neemt de regie over. En terwijl het gesprek aan tafel door gaat blijf jij vertwijfeld achter. Je hele punt is roemloos verloren gegaan. Hoe ga jij er voor zorgen dat jij je vanaf nu de kaas niet meer van het brood laat eten?
Benoem wat er gebeurt
De meest assertieve manier om de stoorzender van jouw verhaal van de lijn te halen is door vriendelijk te benoemen wat er gebeurt. “Ik was nog niet helemaal klaar met mijn punt en maak het graag nog even af”. Op deze manier wijs je iemand niet rechtstreeks terecht op zijn brute onderbreking. Door te zeggen “ik was nog niet helemaal klaar” leg je de ‘schuld’ ook enigszins bij jezelf: misschien was voor de rest van de vergadering immers niet duidelijk dat je nog niet klaar was. Maar je krijgt wel het woord terug want het is logisch dat je een redenering mag afmaken. Belangrijk is de toon waarmee je ingrijpt. Je kunt de zin heel vriendelijk uitspreken maar, als je dat wil, ook een stevigere toon aanslaan. Het effect is hetzelfde: jij krijgt het woord terug.
Gezamenlijk probleem
Een andere techniek die kan helpen om het woord niet te verliezen is door anderen er bij te betrekken. Voorkom dat het een strijd wordt tussen jou en degene die jou probeert te onderbreken. Eigenlijk is dit niet jouw probleem maar het probleem van de hele vergadering. Als toegestaan wordt dat jij onderbroken mag worden dan kan dit anderen ook gebeuren. Je kunt bijvoorbeeld zodra je onderbroken wordt oogcontact met de voorzitter zoeken met de hoop en verwachting dat hij ingrijpt. Is er niet echt een vergadervoorzitter of pakt deze zijn rol niet op dan kun je de rest van de vergaderdeelnemers aankijken met een subtiel gebaar dat duidelijk maakt dat je verwonderd bent over wat er gebeurt. Jij had toch het woord? In beide gevallen is de kans groot dat iemand anders het voor je opneemt en de onderbreker duidelijk maakt dat jij eerst mag uitspreken. Dat is altijd prettiger is dan dat je zelf voor je spreektijd moet vechten.
Herpak de regie
Ingewikkelder wordt het wanneer iemand je midden in je verhaal een vraag stelt. Ook dat kan een vervelende onderbreking zijn maar een vraag kun je natuurlijk moeilijk negeren. In die situatie heb je twee opties om de regie te behouden. De eerste is door te zeggen dat je graag eerst je redenering wil afmaken en daarna direct in zal gaan op de interessante en terechte vraag. Op die manier houd je maximaal de aandacht vast voor jouw verhaal en stel je de vragensteller gerust dat je op een later moment in zal gaan op zijn vraag. De tweede optie is dat je de vraag wel direct beantwoordt maar dat je aan het einde van de beantwoording in één keer de draad van je verhaal weer oppakt. Dat kan door te zeggen: “Ik was dus net gebleven bij het punt…..”. Zodoende geef je zo min mogelijk ruimte voor vervolgvragen en laat je zien dat je graag doorgaat waar je gebleven was.
Neem dus altijd als vertrekpunt dat jij aan het woord was op het moment dat iemand inbrak in jouw verhaal en dat het niet meer dan normaal is dat jij je verhaal mag afmaken. Precies zoals je het vroeger geleerd hebt!
Verfijn jouw gesprekstechnieken in de training
Vakkundig voorzitten
Ben jij wel eens voorzitter van een vergadering en vind je dat je jezelf daar verder in kunt ontwikkelen? Volg dan onze tweedaagse training Vakkundig voorzitten. Vind meer informatie over deze en al onze andere trainingen op onze overzichtspagina.