Profileren

5 gouden tips om je professioneel te profileren

professioneel profileren gouden tips

5 gouden tips om je professioneel te profileren

In de Verenigde Staten is dit boek een bestseller en ook in Nederland wint dit boek steeds meer aan populariteit. Het boek is geschreven door Lois P. Frankel en heet Nice girls don’t get the corner office. In dit artikel geef ik je 5 gouden tips, uit dit boek, waarmee jij je professioneel kunt profileren.

Ambitieuze vrouwen en mannen

De titel van het boek zegt het al, het boek is een ultieme carrière klassieker die zich richt op ambitieuze carrièrevrouwen. Maar of je nu Catharine of Kees heet, ik denk dat dit boek voor iedereen waardevolle tips bevat. Het boek richt zich vooral op de fouten die je moet voorkomen als je een ambitieuze carrièrevrouw bent. Wij richten ons in dit artikel vooral op iedereen die zich professioneel wilt profileren. We lichten 5 tips uit.

Jezelf assertief presenteren

Welke doelen heb jij jezelf gesteld dit jaar? Is persoonlijke ontwikkeling onderdeel van deze leerdoelen? Neem dan een kijkje in de gratis brochure in 6 dagen je assertiviteit vergroten. Laat jezelf nog meer horen binnen jouw bedrijf. Durf het voortouw te nemen. Download de gratis brochure hieronder en ontdek hoe de leergang Assertief managen jou kan helpen met het behalen van je leerdoelen.

Tip 1. Het stellen van vragen

Het is goed om vragen te stellen in het zakelijke leven. Maar dat moet je ook durven. In veel situaties, bijvoorbeeld een belangrijke vergadering, durven we niet de vragen te stellen waar we mee zitten.  Omdat we wellicht denken dat we de enige zijn die iets onduidelijk vinden. Of omdat we denken dat we ons niet goed genoeg hebben voorbereid. Je kan er vanuit gaan dat als je de stukken gelezen hebt voor een vergadering, de notulen hebt doorgewerkt en hebt nagedacht wat jij wil zeggen, jouw vraag een relevante vraag is ook voor anderen. Andere hebben misschien dezelfde vraag maar durven de vraag niet te stellen.

Professioneel profileren door andermans vraagtekens weg te halen

Wil je dat checken? Kijk dan naar hun lichaamstaal. Veel mensen vinden het moeilijk om hard op te zeggen dat ze iets onduidelijk vinden. Maar aan hun gezichtsuitdrukking of lichaamshouding aflezen kun je hun vraagtekens zien. Is dat zo? Dan kan jij degene zijn die expliciet  om verduidelijking of antwoorden vraagt.

Tip 2. Ga de confrontatie niet uit de weg

Stel je voor: je zit in een beoordelingsgesprek en je hebt na 2 jaar eindelijk om die loonsverhoging gevraagd. En terwijl je dat doet zegt je baas: “maar vind je dan niet dat ik op dit moment goed genoeg voor m’n personeel zorg?” Dat is natuurlijk een moeilijke situatie, want dat is een ander frame waarin je baas je probeert in te maneuvreren. Dat wil je niet. Zeg dan tegen je leidinggevende: “Het gaat niet om de manier van belonen, het gaat niet om op welke manier jij met je mensen omgaat, het gaat hier om het simpele feit dat ik een goede prestatie heb geleverd en daar graag een beloning voor wil terugzien.” Dat is een voorbeeld waar dit punt over gaat. En dat voelt soms moeilijk, want dat voelt als een confrontatie. En dat is het ook. Die moet je soms volhouden, die moet je soms doorwerken om tot je doel te komen. En dat is in dit geval je loonsverhoging. En ga je confrontatie niet uit de weg.

5 gouden tips om je te profileren op video

Begint het een beetje te dagen dat professioneel profileren? Wij hebben ook een video gemaakt over deze tips. Bekijk de video hieronder, of lees de overige 3 tips verder op deze pagina.

Tip 3. Geef een ferme handdruk

Er is al heel veel over geschreven, maar ik kom het in de praktijk nog heel vaak fout tegen: een slap handje. En niet is zo vervelend om de eerste indruk te geven met een slap handje. Daar zit niemand op te wachten en dat geeft ook de verkeerde indruk. Maar het tegenovergestelde is ook niet goed. Ik hoef niet uit je handdruk te merken dat je in de bouw werk, want dat gebeurt soms ook. Een hele stevig handdruk die je hand vermorzeld. Nee, geef een stevige handdruk. Een stevige handdruk met een goede beweging, en maak oogcontact. Dat is het recept voor een goede eerste indruk.

Tip 4. Maak gebruik van je netwerk

Met LinkedIn als belangrijkste hulpmiddel kun je precies zien met wie je een connectie hebt en of ze bij interessante organisaties werken en welke connecties je nog meer hebt met die persoon. En zet dat in. En doet dat bijvoorbeeld door een ochtend te zitten op je LinkedIn-pagina en stel je de vragen:

  • Wie heb ik de afgelopen tijd niet zo vaak gesproken?
  • Wat zou ik aan informatie, of concrete kansen kunnen delen?
  • Welke mensen kan ik aan elkaar koppelen?

Zo maak je effectief gebruik van je netwerk en word je zelf een belangrijke spil in jouw netwerk.

Tip 5. Zorg ervoor dat je jezelf goed kunt pitchen

We hebben natuurlijk al wat video’s over pitchen gemaakt en er veel artikelen over geschreven. Kun jij binnen 30 seconden een sterk verhaal neerzetten? Een goed verhaal waarin jij naar voren kunt brengen, wie je bent, wat je doet, en welke waarde je toevoegt? Het zal je verbazen hoeveel mensen moeite hebben met het beantwoorden op die laatste vraag. “Welke waarde voeg ik toe?”  Ik het je ook aanraden die vraag goed voor te bereiden. Daardoor word jouw pitch sterker. Natuurlijk mag je eerste versie 2 tot 3 minuten duren, maar probeer het daarna terug te brengen tot die 30 seconden zodat je tot de kernboodschap komt.

Meer tips over jezelf professioneel profileren?

Met deze 5 tips kan jij aan de slag om jezelf professioneel te profileren. En ik ben ervan overtuigd dat wanneer je dat probeert je, het vanzelf beter gaat. Natuurlijk is de praktijk weerbarstig, je zal dingen tegenkomen die niet werken of moeilijk zijn. Maar bedenk: oefening baart kunst. Wil je nu meer lezen over jezelf professioneel profileren? Lees alle artikelen hier.

Gerelateerde berichten