Overtuigen

3 tips om meer leiderschap te tonen

Leiderschap tonen op de werkvloer

3 tips om meer leiderschap te tonen

Communicatie is de sleutel tot succes. Zeker als leider, zijn er een aantal dingen die jij kunt ondernemen om succesvol te spreken. Wat jij kunt doen om meer leiderschap te tonen? Dat lees je in dit artikel.

Ben jij een inspirationele leider?

Hoe overtuig jij jouw team? En hoe staat het met jouw communicatie? Het belangrijkste is dat je dit doet vanuit jouw eigen kracht en kwaliteiten. Hoe ontdek je nu wat jouw leiderschapsstijl is? Download de brochure in 6 dagen assertief managen. En ontdek hoe je andere kunt inspireren vanuit jouw kennis en ervaring.

Tip 1: Leiderschap tonen betekent je fouten toe-eigenen

Van fouten kun je leren, is een bekend gezegde. Toch zie je vaak dat als er fouten gemaakt worden, anderen de schuld krijgen. Het kan ook anders. Door als leider fouten toe te eigenen, kun je leiderschap tonen.

Verschillende leiderschapsstijlen

Er zijn vele verschillende leiderschapsstijlen, maar bij alle stijlen hoort dat je als leider altijd verantwoordelijkheid hoort te nemen, ook als er iets misgaat. Daarnaast hoor je zeker als het niet goed gaat, als een schild voor je mensen te gaan staan. Het publiekelijk afvallen van je mensen past niet bij de rol van leider. Wat moet je dan wel doen? Geef ruiterlijk toe dat er een fout gemaakt is, ook al is het niet je eigen fout. Dat kan daarnaast nog het effect hebben dat je sympathieker wordt gevonden, je maakt een fout en geeft dat nog toe ook, heel menselijk dus.

Wil je meer voorbeelden zien van het tonen van leiderschap? Bekijk de video ‘3 manieren om meer leiderschap te tonen‘ hieronder.

Tip 2: Leiderschap tonen met de standaardgeschilpunten

De 2e manier om leiderschap te tonen, is gebruik te maken van de standaardgeschilpunten en die in je gesprekstechnieken te verwerken. Heel simpel gezegd bestaan die geschilpunten uit: een probleem, de oorzaak, de oplossing en de gevolgen daarvan.

Voorbeeld van leiderschap tonen

Een voorbeeld: Tijdens een vergadering doet een collega het voorstel om gezonder te gaan leven en daarom de kroketten in de kantine te verbieden. Dan is misschien je eerste reactie: “Daar ben ik tegen”, maar het is veel beter om een gesprekstechniek toe te passen en vragen te gaan stellen aan de hand van de Standaard Geschilpunten: Wat is het probleem dat je hiermee oplost? Wat zijn de gevolgen van dit voorstel?

Een verbindende leiderschapsstijl

Op deze manier kun je het gesprek verdiepen en leiderschap tonen in je kritiek. Het zorgt er ook voor dat je samen kunt werken aan een betere oplossing. Op deze manier kies je voor een verbindende leiderschapsstijl.

Tip 3: Stel veel vragen voordat je advies geeft

De 3e manier is vooral veel vragen te stellen voordat je advies geeft. Je eigen denkkader beperkt je vaak veel meer dan dat je zelf doorhebt. Veel leidinggevenden zijn in de positie dat ze vaak om advies gevraagd wordt.  Een voorbeeld: Nick wilde een opleidingsprogramma volgen voor toezichthouders. Hij belde een oud-collega op die dat programma eerder had gevolgd, met de vraag moet ik dat opleidingsprogramma volgen ja of nee. In plaats van direct advies te geven, stelde deze persoon eerst een aantal vragen aan Nick: Waarom wil je dat programma volgen? Wat wil je er uit halen? Wat wil je er in de toekomst mee gaan doen? Daardoor stond niet zijn eigen denkkader centraal in zijn advies, maar dat van Nick. Dit leidde tot een goed gesprek en belangrijker nog, een goed advies.

De 3 tips nog een keer op een rijtje

  1. Fouten toe-eigenen.
  2. Maak gebruik van de standaardgeschilpunten
  3. Stel veel vragen voordat je advies geeft.

Hoe speel jij in op de vaardigheden van jouw team? Maak gebruik van de techniek situationeel leidinggeven. Lees het artikel hier.

Gerelateerde berichten