Overtuigen

Het belang van een goede start

belang van een goede start klein.001

Het belang van een goede start

Het adagium ‘een goed begin is het halve werk’ geldt zeker ook voor een speech. De eerste minuut van een speech is cruciaal voor de overtuigingskracht van de spreker. De belangrijkste taak van de spreker in deze eerste minuut is de welwillende aandacht van zijn publiek te trekken. Pas als deze is verworven kan de spreker beginnen aan de boodschap waarvan hij zijn publiek wil overtuigen. De spreker heeft veel middelen tot zijn beschikking. Hij kan bijvoorbeeld een grap maken, zijn gehoor complimenteren, een retorische vraag stellen of de structuur van zijn betoog uiteenzetten. Denk dus na over het belang van een goede start.

Sommige sprekers kiezen voor een wel heel bijzondere aanpak. Neem bijvoorbeeld Thierry Baudet die begint met een gedicht, tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in 2018

Jouw boodschap overtuigend overbrengen?

Wil je krachtig een verhaal delen? En dit vol zelfvertrouwen brengen aan je publiek? Ontdek dan de beginselen van overtuigend spreken en schrijf je in voor de 5 gratis overtuigtips. Ontvang de komende dagen 5 video’s vol praktische tips uit onze trainingen.

De eerste minuten

Bas Andeweg en Jaap de Jong zijn zelfs gepromoveerd op de eerste minuten van presentaties. Zij dezen onderzoek naar klassieke inleidingsadviezen en vergeleken deze met moderne inzichten. Zo zijn ze systematisch gaan bekijken welke adviezen studenten gebruikten in hun technisch-georiënteerde presentaties. Een website die digitaal toegang biedt tot dit proefschrift vind je hier. In hun onderzoek maken Andeweg en de Jong duidelijk wat je volgens de klassieke retorica te doen staat in de start van je verhaal: zij vatten dit samen aan de hand van deze drie taken van een spreker: attentum parare, benevolum parare en docilem parare.

Aandachtig, welwillend, volgzaam

De aandacht van je publiek trekken is je eerste taak als spreker. Dat doe je door een anekdote te vertellen of soms gewoon door direct met de kernboodschap te beginnen, of door te beginnen met retorische vraag. Daarna wil je jouw publiek welwillend stemmen om naar je te luisteren. Vertellen dat je het kort gaat houden is daar een bewezen strategie voor. Maar dan moet je dat natuurlijk ook wel echt doen! Als laatste wil je ze volgzaam stemmen om jouw verhaal aan te horen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door je publiek duidelijk te maken dat zij het best mogelijke publiek zijn om jouw verhaal aan te horen of door jezelf heel bescheiden op te stellen.

Lees meer over deze termen, die allemaal gaan over het belang van een goede start, op de website van de Digitale bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. En natuurlijk kun je deze video over één van de belangrijkste toespraken van Barack Obama bekijken.

Gerelateerde berichten