Overtuigen

Hoe overtuig je op sociale media?

Overtuigen op sociale media

2 methodes om te overtuigen op sociale media

Houd jij als raadslid het Twitteraccount van je partij bij? Of heb je zelf een persoonlijk account met aardig wat volgers? Het kan dan zo maar eens zijn dat je dan een goed idee of een scherpe motie wilt delen met je achterban. Enthousiast begin je aan jouw tweet, maar je krijgt tot je grote verrassing geen enkele reactie. Maar het kan natuurlijk ook juist de andere kant op. Na het delen van jouw motie op sociale media, reageert de gehele lokale pers. In plaats van positieve reacties, krijg je tot vervelens toe te horen dat je te kort door de bocht bent gegaan. In dit artikel lees je over twee methodes die je helpen anderen te overtuigen op sociale media.

Praktische vergader- & debattips ontvangen voor gemeente?

Wil je meer leren over debatteren en vergaderen in de raad? Meld je gratis aan voor de gemeente-tips en ontvang maandelijks handige video’s en exclusieve uitnodigen voor de expertmeeting en masterclass.

Een Twitterstorm voorkomen door te overtuigen

Hoe vaak maak je wel niet een zogenaamde ‘Twitterstorm’ mee? Waarbij iemand letterlijk het middelpunt van kritiek (‘storm’) is geworden doordat diegene iets verkeerds heeft gezegd. Dit kan niet alleen schadelijke gevolgen voor jezelf hebben, maar ook voor mensen om je heen. Denk hierbij aan je eigen partij.

Overtuigende boodschappen op sociale media

Er zijn verschillende manieren om de sociale media storm te voorkomen. Met de volgende twee methodes zorg je ervoor dat je niet alleen een overtuigende boodschap neerzet op sociale media, maar belangrijker nog, dat deze ook doordacht is. Voorkom dus dat jij het middelpunt wordt van de volgende mediastorm, maar start in plaats daarvan je eigen mediagolf.

Methode 1: Overtuigen op sociale media door het SExI-model

Iedereen vindt het lastig om met weinig woorden iets te zeggen (zeker op een medium als Twitter met een maximum aantal tekens). Het SExI-model kan je daarbij helpen. Een slim model dat zorgt voor een duidelijke communicatie. Hoe pak je dit aan? En waar staat dit model voor?

Overtuigen met een paar woorden

Waar staat het SExI-model voor? Het eerste deel staat voor ‘State’; de kern van het argument. Benoem het argument door de volgende vraag te beantwoorden: wat is je kernboodschap? Het tweede deel staat voor ‘Explain’; de uitleg van je argument. Waarom maak jij deze statement? En het laatste deel staat voor ‘Illustrate’; de voorbeelden die jouw statement ondersteunen en tastbaar maken. Een handig argumentatiemodel om ervoor te zorgen dat jouw boodschap overtuigender wordt.

De basis van een goed statement

Het SExI-model is dus de basis voor een goed statement. Denk dus in het vervolg na over de kern van het argument, de toelichting daarop en een tastbaar voorbeeld. Zo voorkom je in ieder geval het type reacties zoals ‘Hoezo?!’ of ‘Hoe kom je daar nu weer bij?!’.

Op zoek naar een ramgoed voorbeeld van het SExI-model? Bekijk in de onderstaande video hoe Rutte gebruik maakt van State, Explain & Illustrate.

Methode 2: Overtuigen door de kracht van zelfspot

Sociale media zijn persoonlijk. Het is namelijk een weergave van wie je bent of wat je doet. Hoe zorg je nu dat je sympathiek wordt gevonden op de verschillende media? Maak eens gebruik van het stijlmiddel zelfspot. Het maakt je sympathieker en geloofwaardiger. Ook kan je publiek dit vaak waarderen omdat jij je kwetsbaar durft op te stellen.

Voorbeeld overtuigende zelfspot op sociale media

Een voorbeeld hiervan is om de kritiek op jouw persoon of partij te omarmen. Zo heeft D66 partijleider Rob Jetten de bijnaam ‘Robot Jetten’ en ‘Klimaatdrammer’ omarmd. Daarmee laat hij zien dat hij zichzelf niet te serieus neemt. Door deze bijnamen zelf te gebruiken laat je kwetsbaarheid zien. Je omarmt de kritiek die je meekrijgt en dat maakt je direct geloofwaardiger als mens.

Denk dus volgende keer na over welke geuzennaam jij kunt omarmen. Voor meer inspiratie over zelfspot bekijk de onderstaande video:

Gerelateerde berichten