Hoe geef je een knallende eindejaarsspeech?
De feestdagen staan weer voor de deur en de kerstborrels, kantoordiners en andere festiviteiten staan in de agenda. Aan jou de mooie maar ook lastige taak om de eindejaarsspeech te geven. Want je wil natuurlijk een speech geven die indruk maakt; één die terugblikt op het afgelopen jaar en recht doet aan alles wat jullie als organisatie bereikt hebben. Maar tegelijkertijd wil je ook motiveren en ervoor zorgen dat iedereen met een voldaan gevoel de feestdagen ingaat. Wij helpen je graag op weg en leiden je langs 3 dingen waar je over na moet denken in je voorbereiding op je speech.
Welke sfeer wil je neerzetten tijdens je kerstspeech?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen als je een leeg document met een knipperende cursor voor je hebt, is ‘welke sfeer wil ik neerzetten?’ Beeld je de situatie in waarin je gaat spreken. In de meeste gevallen zal dat een gezellige bijeenkomst zijn waar mensen met een drankje en een hapje in de hand met elkaar aan het praten zijn over luchtige zaken. Zorg er voor dat jouw speech aansluit bij die sfeer. Sla een vrolijke, losse toon aan waarmee je een ontspannen sfeer neerzet die uitnodigt om verder te luisteren naar het verhaal en die past bij het gevoel dat de meeste mensen hebben rond de kerst: feestelijk!
Kies je kernboodschap
Zodra je besloten hebt wat de toon van je verhaal wordt, neem je een beslissing over je kernboodschap. Wat is in essentie van wat je wil zeggen? Wil je iedereen bedanken voor de samenwerking? Wil je het hoogtepunt van het jaar uitlichten? Maak een duidelijke keuze. Een kerstspeech is over het algemeen een korte speech van maximaal 5 minuten. Mensen zijn niet gekomen voor jouw verhaal maar vooral om gezellig met elkaar het jaar af te sluiten. Doe dus vooral niet te veel in je speech maar beperk je tot één of twee punten die je wil maken.
De kracht van een mooie anekdote
En nu komt het echte werk. Bedenk 1 of 2 anekdotes of voorbeelden waarmee je je boodschap gaat illustreren en zorg dat die persoonlijk zijn. Waarschijnlijk worden weinig mensen warm van de boodschap dat het bewijs dat er zo goed is samengewerkt is dat de winst van het bedrijf is verdubbeld.
Gebruik de herinneringen van jouw team
Wél is het leuk wanneer je een of twee voorbeelden noemt die iedereen zich kan herinneren waar de goede samenwerking uit blijkt. Bijvoorbeeld hoe tijdens het bedrijfsuitje het lukte om met elkaar een heerlijke maaltijd te koken. Waar het om gaat, is dat je een positieve gezamenlijke herinnering ophaalt van het afgelopen jaar en die inzet om je punt te maken. Een maak dat voorbeeld zo concreet mogelijk. Zeg dus niet alleen dat jullie zo goed samen een maaltijd hebben gekookt maar benoem expliciet de gerechten en wie met wie samenwerkte. Neem de tijd om de positieve herinnering weer op te halen. En probeer er vooral ook wat humor in te stoppen. Met het liefst ook wat zelfspot. Bijvoorbeeld dat juist die gang die jij moest voorbereiden mislukte.
Alles op een rijtje
Kortom, begin bij de sfeer en bedenk wat je kernboodschap is. Ga daarna heel goed nadenken over 1 of 2 beste voorbeelden die op een luchtige en persoonlijke manier illustreren wat je bedoelt. Eigenlijk is dat laatste waar de meeste denktijd in zou moeten zitten tijdens de voorbereiding: Het tastbaar en persoonlijk maken van je boodschap.
Feestelijke afsluiting
Tot slot, zorg ervoor dat je een gevuld glas bij de hand hebt zodat je aan het einde van je speech een toast kunt uitbrengen op een mooi jaar!
Heel veel succes en fijne feestdagen namens het hele Nederlands Debat Instituut!