Overtuigen

Overtuigen op het werk – 5 tips om overtuigender te zijn op de werkvloer

DEEL DIT ARTIKEL VIA:

Overtuigen op de werkvloer

Voor de moderne werkende professional is overtuigend zijn op je werk een onmisbare vaardigheid. Als jij je wilt laten zien binnen je organisatie, ervoor wilt zorgen dat jouw ideeën gehoord worden, en dat jij degene bent waar mensen naar luisteren, is het dus van belang je overtuigingskracht te ontwikkelen. Wij geven je graag onze beste vijf tips over hoe jij op de werkvloer kunt overtuigen.

Overtuigen op het werk - met onze vijf tips overtuig jij je collega's en leidinggevenden.

Nog meer overtuigtips

Benieuwd naar andere overtuigtips op het gebied van presenteren, debatteren en vergaderen? Meld je dan aan voor onze vijf gratis tips en ontvang praktische tips om overtuigender te zijn in het dagelijks leven.

1. Maak indruk met jouw pitch

Bij een pitch denk je misschien aan een gelikt verkooppraatje, maar in werkelijkheid pitchen we allemaal vaker dan we denken. Tijdens een vergadering als jij jouw idee naar voren wilt brengen, als je een klant wilt overtuigen van de door jouw gekozen oplossing, als je tijdens een netwerkborrel naast die persoon belandt die jou verder kan helpen in je carriere. Het is dus belangrijk om hiermee te oefenen als je wilt overtuigen op het werk. Een goede pitch is kort en krachtig en vertelt in duidelijke en begrijpelijke zinnen wat je komt brengen of wat je van iemand nodig hebt.

Overtuigen met een korte boodschap

Hoe minder tijd je krijgt, hoe meer je moet voorbereiden en schrappen. Al in de vorige eeuw zei de Amerikaanse President Woodrow Wilson: “If I am to speak ten minutes, I need a week for preparation; if fifteen minutes, three days; if half an hour, two days; if an hour, I am ready now”. Kortom, denk goed na over wat de essentie van je boodschap is en oefen met het verwoorden daarvan. Spreek je pitch gewoon eens een paar keer hardop uit en time jezelf. Je kunt natuurlijk ook deze video bekijken voor meer tips over de perfecte pitch van onze overtuigexpert Nick Schoemaker.

2. Maak gebruik van framing om te overtuigen op het werk

Wat klinkt beter: ‘werkloos’ of ‘in between jobs’? Het betekent hetzelfde, maar de laatste variant zet je waarschijnlijk op je cv. Logisch, want ‘in between jobs’ roept een positiever beeld op dan het woord ‘werkloos’. Als professional moet je gebruik kunnen maken van de kracht van associatie. Dit doe je door framing in te zetten. Sluit aan bij heersende beelden en gevoelens bij bepaalde woorden. Als je bijvoorbeeld iets wilt bereiken met je nieuwe project, zorg dan voor een goede naam die vooral positieve beelden oproept.

3. Gebruik goede voorbeelden

Een betoog, presentatie of debat draait om meer dan feiten en argumenten alleen. Natuurlijk is de inhoud belangrijk maar aandacht voor de vorm is ook belangrijk. En een van de belangrijkste overtuigingsmiddelen is ‘het voorbeeld’.  Een voorbeeld maakt een abstract probleem tastbaar. Wanneer je duidelijk wilt maken dat het slecht gesteld is met de zorg in verpleeghuizen helpt het wanneer je dit kunt illustreren met het voorbeeld van je bedlegerige tante die wekelijks nieuwe verplegers aan haar bed ziet verschijnen die haar naam niet eens weten en gemiddeld drie minuten de tijd hebben om haar te wassen. Laat feiten en statistieken tot leven komen!

4. Gebruik een tegenargument

Vind je dat jouw idee de beste oplossing is? Je hebt waarschijnlijk goed nagedacht over de argumenten die voor jouw standpunten pleiten, maar heb je ook al eens nagedacht over wat tegenstanders daar tegenin kunnen brengen? Bijvoorbeeld door de kosten van je plan als obstakel te noemen, of de praktische uitvoerbaarheid te betwijfelen. Je kunt hen heel eenvoudig de wind uit de zeilen nemen door deze tegenargumenten zelf al te noemen in je presentatie, en meteen te counteren. Als ze er dan nog steeds mee komen, vindt de rest van de toehoorders het herhaling en zullen ze meer geneigd zijn met jou mee te gaan, omdat je hebt laten zien overal aan te hebben gedacht.

5. Overtuigen op het werk in een paar woorden

Oneliners zijn sterk. Ze worden onthouden, zijn vaak grappig, en roepen emotie op. Denk maar aan ‘Yes we can’ van Barack Obama of ‘I have a dream’ van Martin Luther King Jr. Nu zeggen we niet dat je op het werk met oneliners moet strooien alsof je een actieheld bent, maar het helpt als je tijdens vergaderingen, in onderhandelingen of bij presentaties jouw kernboodschap in een paar woorden kunt vatten, die jouw publiek onthoudt. Over kort en krachtig spreken vind je in onze bibliotheek nog veel meer artikelen, en natuurlijk kun je ook onze e-learning kort en krachtig overtuigen volgen.

JE OVERTUIGINGSKRACHT VERGROTEN EN BETER PROFILEREN BINNEN JOUW ORGANISATIE?

Ontdek onze Leergang Assertief Managen

Benieuwd naar hoe je mondelinge overtuigingskracht kunt omzetten in beter profileren binnen je organisatie en te groeien in je carrière? Onze leergang Assertief Managen geeft jou de handvatten die je helpen jezelf beter te profileren in jouw organisatie. Zo zorg je ervoor dat jij en jouw ideeën worden gezien.

DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN DOOR:

Daphne Werner
8 mei 2020

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEEST BEKEKEN VIDEO’S



X