Presenteren

Hoe begin jij jouw presentatie? 5 tips voor een krachtige opening

presenteren

De krachtige opening – hoe begin jij jouw presentatie?

Een krachtige opening van je verhaal is belangrijk; een goed begin is het halve werk is niet voor niks een populaire uitdrukking. Het begin van je presentatie is bepalend voor de reactie van je publiek – maak je ze meteen enthousiast, zijn ze geïntrigeerd door wat je ze vertelt? Willen ze meer horen? Dat is natuurlijk wat je wilt, in plaats van dat jouw toehoorders nog bezig zijn met hun boodschappenlijstje, of die klus die ze nog willen doen voor ze naar huis gaan. Je wilt juist de onverdeelde aandacht voor jouw boodschap. Om dat te bereiken heb je een knallende start nodig. Daarom geven we jou in dit artikel de 5 beste tips voor een krachtige opening.

Meer indruk maken met je presentatie

Ben je benieuwd naar hoe je jouw presentatie nog verder kan verbeteren en welke invloed dat heeft op jouw rol in jouw organisatie? Download hier onze brochure voor de Leergang Assertief Managen en ontdek hoe je jouw impact op de werkvloer kunt vergroten.

Tip 1: Stel een vraag aan het publiek voor een krachtige opening

Als spreker wil je jouw publiek direct bij je presentatie betrekken. Door een vraag te stellen kun je op interactieve wijze starten. Maar; maak het wel een gesloten vraag, en denk goed na over een vraag die de kern van jouw verhaal raakt. Het moet een vraag zijn waarop de zaal meteen dat “herkenbaar!”-gevoel krijg. Op deze maak je duidelijk waarom ze wel naar jouw verhaal moeten luisteren.

Bijvoorbeeld: bezoekersgedrag

Stel, jij hebt een app ontwikkeld die inzicht geeft in bezoekersgedrag bij congressen. Elke eventmanager wil weten hoe ze invloed kunnen uitoefenen op het gedrag van bezoekers, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun zalen gevuld zijn. Dus als jij een zaal vol mensen uit de eventbranche vraagt of ze willen weten hoe ze het no-show percentage kunnen reduceren, heb je al aandachtige luisteraars.

Tip 2: Begin je presentatie met een inspirerend verhaal

Een overtuigende presentatie is persoonlijk. Storytelling is een krachtig instrument om jouw presentatie persoonlijk te maken. Abstracte feiten breng je op deze manier tot leven, zodat het publiek zich ermee kan identificeren. In plaats een riedeltje van voordelen die een product of dienst biedt op te sommen, kun je door middel van een verhaal inspelen op de emoties van je publiek. Neuro-econoom Paul J. Zak legt in zijn blog “Why your brain loves good storytelling” op Harvard Business Review uit hoe dit in het brein van jouw publiek werkt.

Als opening van je presentatie kun je dus starten met een verhaal over je klant (de hoofdpersoon) die veel last had van concurrentie (de slechteriken) maar door jouw product (de held) de strijd heeft gewonnen.

Tip 3: Voor een krachtige opening refereer je naar de actualiteit

Om het ijs te breken kan het leuk zijn om je presentatie te beginnen met iets opvallends uit het nieuws. Als je voor een zaal vol vrouwelijke professionals spreekt is het een mooie binnenkomer om te zeggen “Het is vandaag 20 juni. Een dag waarop geschiedenis wordt geschreven. Vandaag is voor het eerst een vrouw verkozen als burgemeester van Rome.” Vanaf hier kun je gemakkelijk een bruggetje maken naar het thema dat je wil bespreken. “Ook wij schrijven vandaag geschiedenis. We zijn voor het eerst bijeen om te spreken over het vergroten van de diversiteit binnen onze organisatie.”

Tip 4: Begin je presentatie met een schokkende grafiek 

Als je een gevoel van urgentie bij je publiek wil creëren, kan het heel krachtig zijn om je presentatie te openen met een schokkende grafiek. Een klassiek voorbeeld van deze aanpak is de film “An inconvenient truth” van Al Gore. Om aan te geven hoe snel het klimaat op aarde verandert, laat hij grafieken zien waarbij de urgentie van het beeld afspat. Hierdoor creëert hij een ongemakkelijk gevoel bij het publiek en heeft hij de volledige aandacht. Bekijk hier hoe Al Gore de grafieken presenteert:

Tip 5: Gebruik een video als krachtige opening van je presentatie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Stel je de kick-off van een nieuw product voor waarbij je de presentatie begint met een video vol enthousiaste ervaringen van klanten. Of dat je een fundraising evenement voor bedreigde diersoorten opent door het tonen van een ijsbeer die steeds minder leefruimte heeft doordat de ijskappen smelten. De kans is groot dat je meteen de interesse bij je publiek hebt opgewekt. Net als verhalen, roepen video’s emoties op. Zo kun je met een video de juiste snaar bij jouw publiek raken. Door de combinatie van muziek en beeld creëer je een dramatisch effect dat de toon zet voor de rest van je presentatie.

Tot slot: onze top tip voor een krachtige opening

Zoals je ziet zijn er verschillende mogelijkheden om jouw presentaties op een krachtige manier te openen. Als afsluitend advies willen we wel benadrukken dat je bij het kiezen van een opening altijd het publiek centraal stelt. Stem jouw presentatie, en dus ook de opening die de aandacht moet trekken, af op de mensen in de zaal. Zo zal een anekdote van een televisieprogramma uit de jaren zeventig niet aanslaan bij een zaal vol millennials. En zal andersom een voorbeeld over een hedendaagse vlogger minder relevant zijn als je een zaal vol babyboomers toespreekt.

Gerelateerde berichten